Szanowni Państwo,

ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce,

jest wsparcie realizowane przez ZUS. Wsparcie jakie można otrzymać w ZUS to:

  • zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.,
  • świadczenia postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (mowy zlecenia, agencyjne, o dzieło),
  • świadczenia postojowe dla samozatrudnionych,
  • ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.

 W jaki sposób można ubiegać się  o wsparcie w ZUS?

Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:

  • RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek,
  • RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający),
  • RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność,
  • RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej.

Przesyłamy Państwu wnioski wraz z instrukcjami. Wnioski są również  dostępne online – na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.

 Wnioski można złożyć:

W przypadku problemów z wypełnieniem wniosku, można liczyć na pomoc pracowników ZUS.

Do  Państwa dyspozycji są:  specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–15:

  • nr telefonu 22 290 87 01

                – obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,

                – obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z za-mknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,

  • nr telefonu 22 290 87 02;  nr telefonu 22 290 87 03 – obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców,

oraz ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–18.

Po wybraniu „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:

1 − Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,

2 – Renty i emerytury,

3 – Zasiłki,

4 – Informacje dla ubezpieczonych,

5 – Informacje dla płatników,

7 – Wsparcie dla przedsiębiorców,

9 – Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.

Na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo wszystkie  informacje w tym również najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi w sprawie wsparcia z ZUS - Tarcza antykryzysowa – wsparcie  z ZUS

Informacja dodatkowa: Zapytania kierowane na tą skrzynkę mailowa pozostaną bez odpowiedzi. W razie wątpliwości można korzystać ze wskazanych w tej wiadomości numerów telefonów.  

Z poważaniem,

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Oddział w Ostrowie Wielkopolskim

ul. Wysocka 1b, 63-400 Ostrów Wielkopolski

Dokumenty do pobrania:

instrukcja-wypelnienia-wniosku-rdu.doc

RDU artykuł merytoryczny

Wniosek RDU

instrukcja-wypelnienia-wniosku-rdz.doc

RDZ artykuł merytoryczny

Wniosek RDZ

Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-C

RSP-C artykuł merytoryczny

Wniosek RSP-C

Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-D

RSP-D artykuł merytoryczny

Wniosek RSP-D

Ząłącznik do wniosku elektronicznego RDZ

ZUS DLA BIZNESU